O czytelnikach w spektrum – relacja ze szkolenia dla moderatorów Dyskusyjnych Klubów Książki z województwa podkarpackiego

Biblioteka i przestrzeń Dyskusyjnych Klubów Książki to miejsca, w których każdy powinien czuć się bezpiecznie. Bardzo istotnej jest uwzględnianie indywidualnych potrzeb czytelnika. 12 listopada 2025 r. odbyło się szkolenie dla moderatorów DKK, które przybliżyło specyfikę zachowań, form pracy i angażowania osób w spektrum autyzmu. Świadomość jak funkcjonuje, z jaki trudnościami się styka taki człowiek, pozwala lepiej się z nim komunikować.

Szkolenie poprowadziła Karolina Śmiałowska-Cieplak – pedagog, certyfikowana trenerka Treningu Umiejętności Społecznych, warsztatowo zajmująca się profilaktyką przemocy w rodzinie, uzależnień oraz tematami związanymi ze spektrum autyzmu i zespołu Aspergera. 

Uczestnicy zapoznali się z terminologią dotycząca zaburzeń neurorozwojowych oraz klasyfikacją diagnostyczną: ICD-10, ICD-11 i DSM-5. Warto zaznaczyć, że najbardziej aktualny jest termin: zaburzenia ze spektrum autyzmu, odnoszący się do szerokiego zakresu trudności i deficytów.

Bibliotekarze pracując zespołowo tworzyli podstawową charakterystykę osób w spektrum, bazując na przykładach, scenkach i sytuacjach problemowych, a także przyglądając się emocjom, sposobie komunikowania się czy teorii umysłu. Czytelnik w spektrum ma trudności zwłaszcza w sferze emocjonalnej m.in.: kłopotliwe bywa dla niego nazywanie emocji, empatyzowanie, brak naturalnej potrzeby dzielenia się emocjami z innymi. Pojawiają się również trudności z komunikacją, które przejawiają się w dosłownym odbieraniu słów, niezrozumieniu sarkazmu, ironii, intonacji głosu, powtarzalność słów, a także bariery rodzące się z braku podtrzymywania dialogu. Osoba w spektrum często może przejawiać swoje zachowania oparte na schematach, rytuałach, powtarzalnych sekwencjach, które pozwalają jej na stworzenie bezpiecznej przestrzeni.

W komunikacji z osobą w spektrum warto pamiętać o jasnym i prostym komunikacie, zadbaniu o werbalny przekaz, a przy tym wzmacnianie wypowiedzi przez dopowiadanie, dookreślanie, bazowanie na faktach. Nowa przestrzeń bywa również wyzwaniem, warto zadbać o odpowiednie oznaczenia, informacje wizualne czy piktogramy.

Szkolenie miało na celu przybliżenie perspektywy, zachowań, sposobu komunikowania się osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz poznania inkluzywnych działań biblioterapeutycznych z osobami w spektrum w różnym wieku.

 

Katarzyna Buczek, Marcelina Janisz

koordynatorki DKK województwa podkarpackiego

 

Dofinansowano ze środków Instytutu Książki pochodzących z dotacji celowej Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz dofinansowano ze środków budżetu województwa podkarpackiego na realizację projektu DKK. 

Galeria zdjęć

Przy stole siedzą uczestnicy spotkania. Przed nimi stoją cztery kobiety. Cztery kobiety patrzą na zdjęcia ułożone na stole Trzy kobiety przeglądają leżące na stole zdjęcia różnych osób. Trzy kobiety patrzą na ułożone na stole zdjęcia. W tle stolik i baner DKK. Kobieta w okularach i jasnych włosach trzyma w ręku zdjęcie portretowe starszego mężczyzny. Kobieta w czarnym ubraniu patrzy na leżące na stoliku zdjęcia portretowe różnych osób. Uczestnicy spotkania pracujący w grupach Przy stole grupa kobiet, w tle baner z pegazem.
powrót do kategorii
Poprzedni

Pozostałe
aktualności