Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Rzeszowie

Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Rzeszowie

samorządowa instytucja kultury Województwa Podkarpackiego i Miasta Rzeszowa

Provincial and City Public Library in Rzeszow

municipal culture institution of Podkarpacie Province and City of Rzeszow

Воєводська і Міська Cуспільна Бібліотека у Жешові

PODKARPACKIE - przestrzeń otwarta

Licznik odwiedzin

Stronę odwiedzono:
23795696 razy

Rzeszów - stolica innowacji

Kultura w Rzeszowie

Pogoda

ZOBACZ TAKŻE:

 

Współpraca z

Współpraca z

 

 

 

Pogoda

Swiat Pogody .pl

Współpraca z

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0

 


 


Kierunek Interwencji 1.1. Zakup i zdalny dostęp do nowości wydawniczych ze środków finansowych Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego

Współpraca z

Współpraca zwww

ZAKUP NOWOŚCI

 

 


Zakup nowości wydawniczych w 2019 r. realizowany jest ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa

Współpraca z

SBP

DKK

Logowanie do SOWA2

 

Przeszłość w pamiątkach ukryta

Academica - Cyfrowa Biblioteka Publikacji Naukowych

System informacji prawnej Legalis

Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich

Zapytaj bibliotekarza

 

DKK w Mielcu

Mario Vargas Lliosa: "Raj tuż za rogiem"

06-08-2014

O „Raju tuż za rogiem”…Mario Vargas Llosa

 
      Powieść nie-historyczna, choć występują w niej postaci historyczne. Książka o utopii, tej społecznej i artystycznej. Autor napisał pełną pasji opowieść o dwóch artystycznych żywotach.
         Książka stanowi swoistą biografię Paula Gaugin i jego babki, Flory Tristan. Autor podejmuje temat utopi w wielu jego aspektach. Za sprawą Flory Tristan ukazuje walkę z niesprawiedliwością społeczną oraz niesprawiedliwością wobec kobiet. Jest ona rewolucjonistką, pisarką, agitatorką. Opuszcza męża (przez co jest ścigana przez prawo) i wyrusza na misję tworzenia utopijnego społeczeństwa wśród robotników francuskich miast. We Francji jest to czas „falansterów”, ówczesnych ruchów utopijnych (zwolenników Fouriera, de Saint Simon, początki działalności Karola Marksa).  
Flora Tristan jest babką Paula Gaugin, drugiego bohatera książki. Porzuca on karierę maklera giełdowego i zaczyna tworzyć. Zostawia rodzinę (żonę i pięcioro dzieci) i wpada w wir artystycznego życia. Mieszka z  „szalonym Holendrem” (Vincent van Gogh), w końcu porzuca cywilizowany świat i wyrusza na Tahiti.
Dwoje ludzi, dwa inne światy. Jednak obie postacie łączy wiele. Oboje są uciekinierami. Oboje są utopistami. Oboje przebywali w Peru, gdzie rozbudziły się w nich wizje zmiany świata, wizje doświadczenia człowieka autentycznego. Flora Tristan walczy z niesprawiedliwością słowem. Paul Gaugin realizuje wizję utopijnego świata w sensie artystycznym. Artysta zwraca się ku pierwotnym instynktom. Wierzy w społeczeństwo oparte na pięknie naturalnym, społeczeństwo pierwotne, w którym sztuka będzie udziałem wszystkich, będzie powszechna.
Mario Vargas Llosa ukazał uniwersalne prawdy ludzkie, wewnętrzne pragnienia, takie jak szczęście, spokój, które są udziałem każdego z nas. Na tle postaci Flory Tristan i Paula Gaugin autor szuka odpowiedzi na pytanie – czy można wyrwać się z szarzyzny życia i szukać swojego raju na ziemi?
Redakcja witryny:
E-mail:

Copyright 2009 WiMBP Rzeszów.
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Ideo Realizacja:
CMS Edito Powered by: